onsdag 12 augusti 2009

Social skills

Dottern, 8, bestämde att hon skulle hem till en kompis. När hon ska gå kommer hon med blicken på fötterna och mumlar:
-"Jag har ingen lust att leka med L."
-"Men varför bestämde du att du skulle leka med henne?" Undrade jag.
-"Jag ville inte göra henne besviken"

Min 8-åriga dotter har alltså redan lärt sig att ta ansvar för allas känslor tänkte jag med en tung suck. Vad säger man då? Jag kanske valde fel men jag sa:
-"Nu har ni ju bestämt, då tycker jag du ska gå dit en liten stund iallafall"

Dottern köpte detta. Jag fick dåligt samvete för att jag inte stöttade henne mer så jag sa:
-"Du kan säga att du måste hem till kl 18, då behöver du inte stanna så länge. Men om du har kul kan du stanna till 19"

Dottern köpte detta och satte på sig skorna för att gå iväg. Då ringer L och undrar vart dottern har tagit vägen. Jag hör dotterns samtal:
"Jag får stanna till sex, men om jag vill kan jag stanna till sju"

Smidigt. Hur lär man dottern att bara säga det man behöver säga?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar